23 December 2009

Kaitan Manusia, Bumi & Kubur....

Bumi yang kita duduki ini, ia seperti berkait rapat dengan alam kubur. Hanya manusia yang tidak peka dalam perkara-perkara yang halus sebegini. Menurut Imam Anas Bin Malik, bumi ini setiap hari menyeru manusia dengan sepeluh panggilan..Bumi ini akan berkata:"

  1. "Wahai anak cucu Adam, kamu berjalan di atasku, ingatlah tempat kembalimu di dalam perutku"
  2. "Kamu melakukan maksiat dan dosa-dosa di atasku, ingatlah kamu akan diseksa dalam perutku"
  3. "Kamu bergurau senda di ataaku, ingatlah kamu akan menangis dalam perutku"
  4. "Kamu memakan barang haram di atasku, ingatlah cacing akan memakan kamu di dalam perutku"
  5. "Kamu bergembira di atasku, ingatlah kamu akan merasa susah dalam perutku"
  6. "Kamu menggunakan barang-barang haram di atasku, ingatlah kamu akan hancur dalam perutku"
  7. "Kamu bersikap sombong di atasku, ingatlah kamu akan menjadi hina dina dalam perutku"
  8. "Kamu berjalan dengan bersuka-ria di atasku, ingatlah kamu akan merasai kesedihan dalam perutku"
  9. "Kamu berjalan diterangi dengan cahaya di atasku, kamu akan kegelapan dalam perutku"
  10. "Kamu berada dalam keramaian di atasku, ingatlah kamu kan duduk bersendirian dalam perutku"
Petikan ni aku dapat masa aku g solat jumaat minggu lepas..hurm....moga-moga apa yang aku tulis ni kita sama-sama renungkan...Selamat Beramal....

Ni antara gambar-gambar semasa aku menziarahi pusara Arwah abang dan kakak ipar ku..marilah sama-sama kita sedekahkan Surah Al-Fatihah buat semua umat Islam yang telah meninggal dunia..Al-Fatihah...



Ayah & Ibuku.......



Pusara Arwah abg & kakak ipar ku..Mereka ditanam didalam satu liang lahad...



Ayah ku sedang menuangkan Air Yasin.....


Ini kakak ku.....


Ini anak buah aku...Khairul Mukmin...



Aku Tetap Blues....

Tak semestinya orang yang tak berpelajaran tinggi tu tak boleh berjaya...orang blajar jauh-jauh sampai luar negeri tuh pun ramai yang menganggur...cuma kita kner tahu kat mana kebolehan kita..kalau kena pada jalannya...WHY NOT kita xbleh berjaya???..yang penting uasaha tanpa jemu...
Teringat aku pada ayah dan ibu ku di kampung tercinta....
Dua insan yang menyemarakkan semangat aku selama ini...memg betul apa yang mereka kater..'di mana ada usaha..di situ ada jalan'...dan sekarang..aku dah nampak jalan itu...cuma aku kner perbetulkan jalan itu...
Hidup ini hanya ada 2 jalan..satu jalan kebaikan dan satu jalan keburukan...terpulanglah pada diri kita nak pilih jalan yang mana..ttp ingat....tersalah langkah kita yang binasa..dan pesan aku...sekali kita melangkah...jangan undur semula...kita tempuhi sahaja segala dugaan yang kita tempuhi dengan tabah..ingat...DIA(Tuhan) sentiasa memerhatikan dan bersama kita...renung-renungkan....

20 December 2009

MyFirstTime...

.....Aku tak sangka yang perkara hitam ini kan tercoret dalam diri aku..aku bertaubat dan berdoa pada Allah agar aku diberikan pedoman dan dilindungiNya sentiasa...sumpah..aku xnak benda ni terjadi pada aku lagi..ia meninggalkan sejarah & kenangan yg sukar untuk aku lupakan...hurm...Aku rahsiakan perkara ini dari kedua ibu bapa aku..aku tak nak mereka tahu dan bimbang memikirkan aku yang begini..hurm..
......Ok..aku crita apa yg terjadi..pada yg baca blog ni..plzzzzz...jgn citer kat saper2 yang mngenali aku.."malu saya dibuatnya"(En Pau)...hurm...Seperti biasa..sampai bilik sesudah latihan Boria..aku akan letak beg laptop aku atas meja dan aku buka baju..n menyalin seluar & kusarung kain pelekat...Aku baring lah atas katil aku mcm biasa...tp..kebiasaanya...roommate aku ada sx..tp mlm ni..Seller ada latihan lama skit..aku balik dulu dlm jam 12.30 pagi...
...Mungkin dah rezeki aku tuk rasa 'nikmat' yang slama ni aku dengar dari mulut kawan2 aku yg lain...herm...hati berdebar tunggu daun pintu diketuk atau dibuka....tiba-tiba...Duukk..dduukkk..dukk...
Bunyi lain lak yg aku dgr...bunyi lantai bilik aku di ketuk begitu kuat...aik??aku pikir lah...nak sedapkan hati..owh...budak dikir barat kot main ketuk2..kbtulan aku duduk top floor...n bwh bilik aku ada dak dikir barat duduk...so..dorg pun baru balik latihan..so aku assume lah dorg yg ketuk..but bila aku pkir balik..buat apa lak dorg nak ketuk syiling bilik dorg kan..masalahnya..ketukan tuh..kuat sangat...herm...meremang bulu roma aku..dah lah sebelah bilik kiri n kanan aku kosong..xda org..n aku teringat citer2 member2 boria aku time latihan..yg kolej ni xda penghuni..baru batch sblm aku baru ada org duduk...hurm...lantak lah kan...aku pun pjamkan mata...
...Ddukkkk..Duukkkk..NAH KAU!!!!!Ini makin seram coz ketukan kali ni kat sebelah kanan bilik aku...dtg dri arah dinding katil roommate aku..aku pandang lah..n aku trus duduk...ddukk...dduuuk..dukk..kali ni dinding belah katil aku lak..kali ni memng aku x tahan dah..aku amik selimut aku..aku trus lari g bilik member aku dak boria gak..but aku x crita kat dia..coz dah tgh mlm sangat..aku just ckap..sjer tunggu rumate aku balik...
...Dah 2.30 pg..aku dah ngantok gler..nak tunggu rumate aku balik..ntah lah kul bper aku tak tahu..hurm..Ahh..kali ni aku tekad..balik jer lah bilik..aku pun..ok..aku harus tabah..aku balik bilik..kali ni aku tido x tutop lampu bilik pun..aku bukak lampu meja..huhuhu..kul 3 lebih baru roommate aku balik..hurm...itu jerzz....TAPI...
...Ada lagi yg terjadi kat aku kat kolej ni..kolej KE-2..e takut lak aku duk kolej tuh...herm..mcm2..kawan aku boria yg lain pun kner kat bilik dorg gak..lagi lah..tiba2 jer btol jatuh n pecah..tiba2 duit syiling jatuh kat tgh2 lantai...hurm..macm2...Ni kisah aku lagi..
...Kat bilik aku gak...hari ni latihan habis kul 12 jer...kami semua balik bilik samer2..tp mcm biasa..roommate aku ttp lambat..dia jalan lambat..aku pun bukak bilik..n letak beg laptop kat tempat biasa..aku toleh jer blakang....zuuuzzz...aku nampak orang lari pecut..laju gila...itam..aku pun cepat2 lah lari ke pintu bilik...maner lah tahu ada yg pengsan kat koridor ker..then ada yg lari nak selamatkan..bila aku sampai pintu...kbtulan pintu tu aku bukak 45 darjah jer..so aku kner tolak pintu tuh nak ikot arah mamat yg lari tuh...bila aku tolak jer daun pintuh tuh..nah ko...Muka Roommate aku..aik??aku tanyalah dia..saper yg lari td tuh???dia kter..hah??lari??saper??mana ada...aku pun..ok..aku tak leh citer sal hal ni ngan roommate aku..dia ni takut skit..t dia susah nak tido..so aku diam jer..aku cakap..oh..aku saja jer kacau ko...
...yang jd persoalan ni...sampai bila 'BENDA' ni nak kacau penghuninya??aku dah dengar macam2 cerita pasal kolej ni bila kawan2 boria tahu yg aku kner kacau mlm tuh..aku mkin was2 n takot nak duk situ lg...herm..aku rasa..ada yg tak kner ngan kolej ni...pihak pngurusan kner lah wat something kan??hurm...Last-last..aku yang jd mangsa..INI TIDAK ADIL!!!!!!!!!!

15 December 2009

Seuntai kata sempena FEStKUM '09....

FEStKUM 2009 baru jer malabuhkan tirai....tp kenanganny masih segar diingatan aku...k..
aku join Boria n mewakili UPM...u yg cukup gah kalo disebit pasal kebudayaa..tp tu lah..pngalamn ni banyak mjawab 1001 soalan aku..k,,citer sal pertandingan Boria...dia berlangsung slama dua malam...11 & 12 Disember..mlm pertama...bukan team aku..so kami pergi menonton..d DECTAR,UKM........hurm...hurm...hari pertama dah bukak mata kami..wow!!!!Fight gler....risau sangat....so esoknya..mlm yg aku n teamate aku tunggu..nervous jgn nak kter lah..mlm  ni fight gler....so...lpas turn..aku puas hati gler...aku pun x sangka y ramai dtg sokong kami mlm tuh...so...mmg nervous nak tgu kptsan mlm sok..then....kptusan di umumkan pgi tuh kat UM....fuh..alhamdulillah...Boria Uniputra dapat gangsa lirik pantun terbaik....hadiah ni untuk dak2 pantun yg tewas kerana sabotaj dek Uni tak leh trima kekalah..sesedap rasa tukar syarat....tp..xpa..ni adalah kmnangan tuk mereka...kami gak dpat perak tukang karang terbaik...tp..ni lg masalh...kami pun x tahu mana yg bnar..kerana sabotaj berlaku lagi..n dlakukan oleh teknikal u yg sma...coz..nama tertukar..nama t.krang kami kat UiTM...n nama tukang krg UiTM kat kami..so...hadiah tuh tak tahu sapa yg deserve sebenarnya....n yg kami x jangka..kami dapat Emas Busana terbaik..hahaha..tp tuh lah..ada lah suara2 sumbang yg kater..tak layak mng..mcm lah baju dorg tuh cantik sangat..maner elemen satu malaysia nyer??..at least kami ada butang cina...design india..huhu..anjing kalo mnyalak t diam lah kan...n mlm pnutup...kami dipilih oleh juri tuk wat show....and..mlm tuh adalah mlm pngumuman hadiah utama gak...so..yg buat show x semuanya johan..isau gila...so...pas show..pngunguman...yg mng semua uni yg x djgka meng....so..kami gila takotlah..just wat show..tp kalah...Alhamdulillah...kmnangan berpihak pada kami...EMAS BORIA!!!!!!!!!!!....tak sia2 kami bersengkang mata wat lagu..pkir step....sgalanya sendiri....tp..tuh lah..tak lama..sok pg..dah ada kat blog sorg mamat ni..yg x join pun FEStKUM ..tp dia yg lebih2 nak komen....dia tak tahu segala teknik yg digunakan oleh U dia just krana nak kan duit juara tuh..amik lah..kami dah cukup kaya..xperlu nak guna teknik kotor...n sesedap rasa nak kater kami x layak meng..ello..mat..kalo ko bacer pagi ni..aku nak cakap kat ko.."ko pikir ko saper..juri tuh lebih professional lah...kalo ko x puas hati U ko xda tempat...g lam mams.....yg pnting..ko nak hanjing team aku pun x guna..coz..piala tuh dah kat kami..ko meraung lah pun...kami tetap Johan..kan???"..huhuhu..biasalah kan..kalah mng adat pertandingan..yg kalah tuh cuba lagi di lain masa,,yg menang..usaha dan kekalkan reputasi anda..huuhuhu

Antara koleksi gambar-gambar kami semasa FEStKUM...

Kami..Tp masa ni xknal sangat lagi..n ada yg xda...


Kami...SETRA LESTARI.....


Malam pratonton...sebelum balik..pose jap..lalala


Ni malam pertandingan...kesemua peserta malam ke-2 di atas pentas untuk mnyanyi+nari lagu 1 Malaysia & lagu Dato' Laksamana..tajuk xtahu..nari jer ..kami pun ada lah tuh...hhhuhuh


Ni kami...baju ni dapat Busana Tercantik..Emas...lalalal..konsep 1 Malaysia beb!!!


Enjoy2 dulu pas pertandingan...ilangkan stress...depan ni member aku dari UUM yg bju lain dari kami tuh...


Ini sebelum balik...pose jap kat pentas UKM...eh..Mak Kak Ayu pun ada..Maknya memg baik n bnyak bantu team kami dari segi sokongan dan dorongan..thanx untie!!!


Ni lg best..kami dah dinobatkan sebagai JUARA!!! Ni pose depan dewan UM...Tuh pingat EMAS kami kat tgn Jali..n kat aku lak ada cenderamata gak...lalalala...


Hehehe..RM5000.00 ni hadiah untuk UPM kerana mendapat temapt ketiga bagi keseluruhan...Tahniah...Walau ketiga..tp dihati tetap JUARA!!!


FEStKUM kali ini banyak memberi pengalaman baru pada aku dan meninggalkan aku dengan 1001 kenangan....Bersama TEAM FEStKUM UPM 2009!!!!!!!!!

Renung2kan...